banner
per 1954 triple selfie
 

Kehlet Stella Nova, Odense 1954(?)

 

Triple Selfie, 2011

     
             
 

OM MIG

Jeg er født i 1950 og opvokset i Odense,
hvor jeg fik min musikalske grundskoling i et messingorkester ledet af en ildsjæl ved navn Eskild Toft. Gennem mine gymnasieår i sidste halvdel af 1960'erne sang jeg i kirkekoret i domkirken i Odense. Det hele gik op i trut og sang, og det meste af gymnasielærdommen gik vist hen over hovedet på mig.

I 1970 rykkede jeg til Århus. Jeg blev uddannet i musikvidenskab på Århus Universitet (1977) og erhvervede en licentiatgrad sammesteds (1981).

Helt andre 'Århushistorier' fik på længere sigt dog langt større betydning: Jeg traf Lise i Århus i slutningen af 1970'erne. Vi blev gift i 1983 og fik vore to drenge i årene derefter.

I 1981 blev jeg fast- og fuldtidsansat ved den dengang relativt nye musikuddannelse på Aalborg Universitet (dengang AUC). Forholdet mellem arbejdsstedet og mig blev aldrig godt, så det var på høje tid, at jeg forlod Aalborg-uddannelsen i 2007.

Gennem mine sidste år på Aalborg Uni-versitet lå mit fokus - både undervisnings-mæssigt og forskningsmæssigt - på den firstemmige korsats over viser og folkelige sange. Jeg udgav inden for dette felt lærebogen "For fire stemmer" hos forlaget Systime i 2007.

 

Fra jeg forlod Aalborg Universitet i 2007 og frem til i dag har jeg fortrinsvis arbejdet som fotounderviser, som korleder og som komponist og arrangør.

Fra sensommeren 2010 og frem har jeg derudover været en glad og stolt farfar.

At komponere musik kom først sent til mig. Jeg havde lavet massevis af arrangementer for kor af viser og sange fra omkring 1990 og frem, men jeg havde stort set aldrig komponeret en tone, da en korleder i foråret 2000 spurgte mig, om jeg ville komponere noget til ham og hans kor.

Jeg undslog mig i første omgang med henvisning til, at jeg jo kun arrangerede og ikke komponerede. Det fik ham til at kigge undersøgende på mig og spørge mig, hvor gammel jeg var. Jeg svarede ham, at jeg var 50, hvorefter han spurgte: "Jamen er det så ikke på tide, du begynder at komponere?"

Dette velanbragte og kærlige spark fra en korlederbekendt satte det hele i gang, og siden da har den ene node taget den anden. Det er - i hvert fald indtil videre - blevet ved vokalmusikken: musik for blandet kor, musik for pige/kvindekor, musik for mandskor, musik for sang og klaver og musik for sang og andre instrumenter.

 

Jeg opfatter mig selv som musikalsk tosproget.

Det ene af mine musikalske sprog er den enkle, strofiske sang. Jeg gik som barn i en grundtvigiansk friskole i Odense, så sangene i højskolesangbogen blev en del af min musikalske 'modermælk'. Jeg har inden for denne genre tonesat digte af blandt andre Beatrice Vibe, Knuth Becker, Suzanne Brøgger og en meget ung Per Højholt, og jeg har udarbejdet de fleste af disse strofiske sange både i versioner for sang og klaver og i versioner for forskellige korbesætninger.

Det andet af mine musikalske sprog er det større og mere sammensatte korværk, og jeg har inden for denne genre tonesat tekster af blandt andre et par for længst afdøde engelske digtere, William Blake og Christina Rossetti, af den italienske modernist Giuseppe Ungaretti og af to danske og aldeles nulevende forfattere, Mette Moestrup og Suzanne Brøgger.

At foreningen Danske Korledere i oktober
2021 tildelte mig prisen som Årets Danske Korkomponist, blæste mig fuldstændigt omkuld. Og gjorde mig meget glad!

Nok om mig ...